Kto zawiera umowę o zarządzanie?
Zgodnie z ustawą PPK wdrażają pracodawcy, którzy zatrudniają co najmniej jedną osobę, w imieniu której są zobowiązani zawrzeć umowę o prowadzenie PPK. Innymi słowy, jeśli w przedsiębiorstwie pracuje choć jedna osoba uprawniona do oszczędzania w ramach PPK, to pracodawca ma obowiązek taki program wprowadzić.
Umowy nie muszą zawierać:
• mikroprzedsiębiorcy jeżeli wszystkie osoby zatrudnione złożą deklarację rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK,
• osoby fizyczne, która zatrudniają, w zakresie niezwiązanym z jej działalnością gospodarczą, osobę fizyczną, w zakresie niezwiązanym z działalnością gospodarczą tej osoby,
• podmioty, które oferują pracownikom PPE (w programie musi uczestniczyć co najmniej 25% załogi, a wpłata podstawowa musi wynosić co najmniej 3,5% wynagrodzenia).
Umowa o zarządzanie PPK to podstawa funkcjonowania PPK w firmie. Jest zawierana pomiędzy pracodawcą a instytucją finansową prowadzącą PPK.
Pracownicy przystępują do programu na podstawie umowy o prowadzenie PPK, która jest zawierana w ich imieniu przez pracodawcę instytucją finansową prowadzącą PPK w ich firmie. Pamiętaj, że pracodawca podpisuje umowę o zarządzanie PPK nie później niż 10 dni roboczych przed upływem terminu, w którym jest zobowiązany zawrzeć pierwszą umowę o prowadzenie PPK.
Co określa umowa o zarządzanie PPK?
Umowa o zarządzanie jest zawierana między pracodawcą a wybraną przez niego instytucją finansową. Jej zapisy określają warunki prowadzenia PPK, a w szczególności:
• strony umowy,
• nazwę funduszy zdefiniowanej daty,
• warunki i tryb zawierania przez podmiot zatrudniający umów o prowadzenie PPK,
• warunki gromadzenia środków i zarządzania nimi przez poszczególne fundusze zdefiniowanej daty,
• warunki, terminy i sposób dokonania wypłaty, wypłaty transferowej lub zwrotu,
• wysokość wpłat dodatkowych finansowanych przez podmiot zatrudniający,
• sposób deklarowania wpłat dodatkowych finansowanych przez uczestnika PPK i sposób zmiany wysokości tych wpłat,
• maksymalną wysokość wynagrodzenia za zarządzanie funduszem zdefiniowanej daty,
• koszty obciążające ten fundusz i opłat obciążających uczestnika PPK,
• warunki zmiany umowy,
• warunki i okres wypowiedzenia umowy,
• warunki dokonywania konwersji lub zamiany.
Umowa zawierana jest w postaci elektronicznej pozwalającej na utrwalenie jej treści na trwałym nośniku. W Nationale-Nederlanden PTE proces realizowany jest w ciągu kilku minut. Wystarczy, że zarejestrujesz swoją firmę na stronie nn.pl/ppk/umowa
W kolejnym kroku poprosimy Cię o zatwierdzenie treści umowy. Następnie umowę potwierdza Nationale-Nederlanden. Nie generuje to żadnych kosztów.
Potwierdzenie zawarcia umowy otrzymasz mailem.
Umowa o zarządzanie PPK podlega wpisowi do ewidencji PPK prowadzonej przez Polski Fundusz Rozwoju S.A.
Wypowiedzenie umowy o zarządzanie PPK – zmiana instytucji finansowej
Możesz wypowiedzieć umowę o zarządzanie PPK zawartą z instytucją finansową, pod warunkiem że podpisałeś taką umowę z inną instytucją. W takiej sytuacji, nie później niż w terminie 7 dni od dnia zawarcia kolejnej umowy o zarządzanie (z nową instytucją finansową), masz obowiązek zawarcia w imieniu i na rzecz wszystkich swoich pracowników, którzy uczestniczyli w PPK, nową umowę o prowadzenie PPK.
Czyli po prostu „przerejestrowujesz” pracowników do nowej instytucji finansowej (przesłanie pliku rejestracyjnego poprzez portal pracodawcy, w przypadku Nationale-Nederlanden poprzez n-portal PPK).
Zmiana firmy zarządzającej PPK rodzi obowiązek informacyjny po stronie pracodawcy. Musisz poinformować pracowników o konieczności złożenia w ich imieniu wniosków o wypłatę transferową, czyli o przekazanie ich środków zgromadzonych na dotychczasowych rachunkach PPK na ich rachunki PPK w nowej instytucji. Transfer możesz wykonać w ciągu 7 dni od momentu zgłoszenia pracownika do PPK. Pracownicy mają możliwość wyrażenia braku zgody na transfer – wówczas środki dotychczas zgromadzone w PPK zostaną w poprzedniej instytucji finansowej do czasu ich wypłaty, wypłaty transferowej lub zwrotu.