Środki gromadzone w Pracowniczych Planach Kapitałowych pochodzą z trzech źródeł – ze składek pracownika, wpłat pracodawcy oraz dopłat od państwa. Poniżej wyjaśniamy kwestie z tym związane.
Wpłaty do PPK - wysokość składek
W PPK naliczasz i odprowadzasz wpłaty za pracowników, którzy zdecydowali się na uczestnictwo w PPK. Obowiązkowo pobierasz:
• wpłatę podstawową pracownika (w wysokości 2% wynagrodzenia brutto - potrącasz z wynagrodzenia netto pracownika);
• wpłatę podstawową pracodawcy (w wysokości 1,5% wynagrodzenia brutto – przekazujesz z własnych środków).
Zarówno pracownik, jak i pracodawca w dowolnym momencie, w umowie o zarządzanie PPK może zadeklarować finansowanie wpłaty dodatkowej:
• wpłata dodatkowa pracownika (maksymalnie do 2% wynagrodzenia brutto);
• wpłata dodatkowa pracodawcy (maksymalnie do 2,5% wynagrodzenia brutto).
Decyzja pracownika o finansowaniu wpłaty dodatkowej nie powoduje, że pracodawca także będzie zobowiązany do jej finansowania.
Pracownik może obniżyć swoją wpłatę podstawową do 0,5%. Może to zrobić, jeśli wynagrodzenie, które osiąga z różnych źródeł nie przekracza 1,2-krotności minimalnego wynagrodzenia.
Zmiana wysokości lub rezygnacja z finansowania wpłaty dodatkowej przez pracodawcę wymaga zmiany umowy o zarządzanie PPK. Zmieniona wysokość wpłaty dodatkowej obowiązuje od miesiąca następującego po miesiącu, w którym została dokonana ta zmiana.
Wpłaty do PPK - terminy
Wpłaty naliczasz od pierwszego wynagrodzenia, które wypłacasz pracownikowi po tym, gdy zawrzesz dla niego umowę o prowadzenie PPK. Nie ma znaczenia, za jaki okres przysługuje mu to wynagrodzenie.
Przekaż wpłaty do nas nie później niż do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym je pobrałeś. Np. jeśli pobierasz wpłatę w marcu, przekaż ją nam najpóźniej do 15 kwietnia.
Wpłaty możesz przekazać do nas już w dniu, w którym je pobierasz. Dzięki temu unikniesz korekt związanych z deklaracjami pracowników.
Podstawa naliczania wpłat do PPK
Wpłaty do PPK naliczasz od wynagrodzenia brutto. Zgodnie z ustawą o PPK jest to „podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe”. Do naliczenia wpłat weź pod uwagę wszystkie „ozusowywane” składniki wynagrodzenia, w tym: nadgodziny, premie czy benefity. W przypadku wpłat do PPK nie obowiązuje limit 30-krotności podstawy wymiaru składek na ZUS.
Składki PPK a zwolnienie lekarskie
Zwolnienie lekarskie, które pracownik dostarczy już po tym, gdy naliczysz wynagrodzenie, rozlicz przy kolejnej wypłacie. W związku z tym w kolejnym miesiącu zostanie zmniejszona podstawa emerytalno–rentowa, czyli również podstawa wpłat PPK.
Jeśli z powodu choroby pracownik będzie nieobecny przez cały miesiąc, podstawa emerytalno-rentowa wyniesie zero. Nie naliczysz więc wpłat PPK.
Nie odprowadzasz wpłat na PPK od pracowników, którzy są na urlopach macierzyńskich, wychowawczych oraz rodzicielskich.
Wpłaty PPK a podatek
Przychód pracownika z tytułu wpłat, które finansuje pracodawca powstaje w momencie, gdy przekazujesz te wpłaty do nas. Zaliczkę na podatek pobierz od łącznych przychodów ze stosunku pracy.
Jeżeli przekażesz do nas wpłaty w dniu, w którym wypłacasz wynagrodzenie, możesz od razu pobrać zaliczkę na podatek od tych wpłat.
Jeżeli przekażesz do nas wpłaty później niż wypłacasz wynagrodzenie i nie będziesz miał już z czego pobrać zaliczki na podatek w tym miesiącu, to jej nie pobierzesz. W takim przypadku przychód pracownika z tytułu tych wpłat doliczysz do przychodu w PIT-11 za rok, w którym pracownik otrzymał ten przychód.
Źródło: Opracowanie na podstawie podręcznika PPK w praktyce: Podatki/ www.mojeppk.pl
Korekty wpłat do PPK
Jeśli błędnie przekażesz wpłaty na rachunek PPK swojego pracownika, to w miarę możliwości zbilansuj kwoty w kolejnym miesiącu. Oznacza to, że w razie dokonania wpłat do PPK obliczonych od zaniżonej lub zawyżonej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, należy w następnym miesiącu obliczyć te wpłaty od podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe odpowiednio podwyższonej o kwotę tej niedopłaty lub zaniżonej o kwotę nadpłaty
Jeśli nie jest to możliwe, złóż do nas korektę, abyśmy wycofali wpłaty z indywidualnego rachunku pracownika. Korektę zgłosisz w portalu pracodawcy poprzez plik XML/CSV lub wpisując dane ręcznie.
W korekcie wpisz kwoty, które chcesz wycofać z rachunku pracownika oraz okres składkowy, którego dotyczy korekta.