Naliczanie i odprowadzanie składek do Pracowniczych Planów Kapitałowych

Wpłaty do PPK, przez uczestników potocznie nazywane również składkami, to element, który działy kadrowe muszą uwzględnić przy obliczaniu wynagrodzeń. Kluczowe jest ustalenie podstawy dla składek emerytalno-rentowych oraz określenie terminów składania deklaracji przez Pracowników

Środki gromadzone w Pracowniczych Planach Kapitałowych pochodzą z trzech źródeł – ze składek pracownika, wpłat pracodawcy oraz dopłat od państwa. Poniżej wyjaśniamy kwestie z tym związane.

Wpłaty do PPK - wysokość składek

W PPK naliczasz i odprowadzasz wpłaty za pracowników, którzy zdecydowali się na uczestnictwo w PPK. Obowiązkowo pobierasz:
•    wpłatę podstawową pracownika (w wysokości 2% wynagrodzenia brutto - potrącasz z wynagrodzenia netto pracownika);
•    wpłatę podstawową pracodawcy (w wysokości 1,5% wynagrodzenia brutto – przekazujesz z własnych środków).

Zarówno pracownik, jak i pracodawca w dowolnym momencie, w umowie o zarządzanie PPK może zadeklarować finansowanie wpłaty dodatkowej:  
•    wpłata dodatkowa pracownika (maksymalnie do 2% wynagrodzenia brutto);
•    wpłata dodatkowa pracodawcy (maksymalnie do 2,5% wynagrodzenia brutto).

Decyzja pracownika o finansowaniu wpłaty dodatkowej nie powoduje, że pracodawca także będzie zobowiązany do jej finansowania.
Pracownik może obniżyć swoją wpłatę podstawową do 0,5%. Może to zrobić, jeśli wynagrodzenie, które osiąga z różnych źródeł nie przekracza 1,2-krotności minimalnego wynagrodzenia. 
Zmiana wysokości lub rezygnacja z finansowania wpłaty dodatkowej przez pracodawcę wymaga zmiany umowy o zarządzanie PPK. Zmieniona wysokość wpłaty dodatkowej obowiązuje od miesiąca następującego po miesiącu, w którym została dokonana ta zmiana.

Wpłaty do PPK - terminy

Wpłaty naliczasz od pierwszego wynagrodzenia, które wypłacasz pracownikowi po tym, gdy zawrzesz dla niego umowę o prowadzenie PPK. Nie ma znaczenia, za jaki okres przysługuje mu to wynagrodzenie.

Przekaż wpłaty do nas nie później niż do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym je  pobrałeś. Np. jeśli pobierasz wpłatę w marcu, przekaż ją nam najpóźniej do 15 kwietnia.
Wpłaty możesz przekazać do nas już w dniu, w którym je pobierasz. Dzięki temu unikniesz korekt związanych z deklaracjami pracowników.

Podstawa naliczania wpłat do PPK

Wpłaty do PPK naliczasz od wynagrodzenia brutto. Zgodnie z ustawą o PPK jest to „podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe”. Do naliczenia wpłat weź pod uwagę wszystkie „ozusowywane” składniki wynagrodzenia, w tym: nadgodziny, premie czy benefity. W przypadku wpłat do PPK nie obowiązuje limit 30-krotności podstawy wymiaru składek na ZUS.  

Składki PPK a zwolnienie lekarskie

Zwolnienie lekarskie, które pracownik dostarczy już po tym, gdy naliczysz wynagrodzenie, rozlicz przy kolejnej wypłacie. W związku z tym w kolejnym miesiącu zostanie zmniejszona podstawa emerytalno–rentowa, czyli również podstawa wpłat PPK.

Jeśli z powodu choroby pracownik będzie nieobecny przez cały miesiąc, podstawa emerytalno-rentowa wyniesie zero. Nie naliczysz więc wpłat PPK.

Nie odprowadzasz wpłat na PPK od pracowników, którzy są na urlopach macierzyńskich, wychowawczych oraz rodzicielskich.

Wpłaty PPK a podatek

Przychód pracownika z tytułu wpłat, które finansuje pracodawca powstaje w momencie, gdy przekazujesz te wpłaty do nas. Zaliczkę na podatek pobierz od łącznych przychodów ze stosunku pracy.
Jeżeli przekażesz do nas wpłaty w dniu, w którym wypłacasz wynagrodzenie, możesz od razu pobrać zaliczkę na podatek od tych wpłat. 

Jeżeli przekażesz do nas wpłaty później niż wypłacasz wynagrodzenie i nie będziesz miał już z czego pobrać zaliczki na podatek w tym miesiącu, to jej nie pobierzesz. W takim przypadku przychód pracownika z tytułu tych wpłat doliczysz do przychodu w  PIT-11 za rok, w którym pracownik otrzymał ten przychód. 

Źródło: Opracowanie na podstawie podręcznika PPK w praktyce: Podatki/ www.mojeppk.pl

Korekty wpłat do PPK

Jeśli błędnie przekażesz wpłaty na rachunek PPK swojego pracownika, to w miarę możliwości zbilansuj kwoty w kolejnym miesiącu. Oznacza to, że w razie dokonania wpłat do PPK obliczonych od zaniżonej lub zawyżonej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, należy w następnym miesiącu obliczyć te wpłaty od podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe odpowiednio podwyższonej o kwotę tej niedopłaty lub zaniżonej o kwotę nadpłaty

Jeśli nie jest to możliwe, złóż do nas korektę, abyśmy wycofali wpłaty z indywidualnego rachunku pracownika. Korektę zgłosisz w portalu pracodawcy poprzez plik XML/CSV lub wpisując dane ręcznie.
W korekcie wpisz kwoty, które chcesz wycofać z rachunku pracownika oraz okres składkowy, którego dotyczy korekta.

Zespół Nationale-Nederlanden 22.01.2025