Karta zgonu – kto ją wystawia?

Dowiedz się, jakie procedury wiążą się z wystawieniem karty zgonu. Poznaj formalności do wypłaty świadczenia po śmierci osoby ubezpieczonej w Nationale-Nederlanden

Materiał marketingowy 

Karta zgonu to dokument, który umożliwia załatwienie formalności związanych z pogrzebem czy uzyskaniem świadczeń z ubezpieczenia na życie. W przypadku śmierci osoby ubezpieczonej w Nationale-Nederlanden Towarzystwie Ubezpieczeń na Życie S.A. bliscy powinni zgłosić roszczenie jak najszybciej i dostarczyć wszystkie niezbędne dokumenty. To znacznie przyspieszy proces wypłaty świadczenia.

Karta zgonu a akt zgonu

Karta zgonu to dokument medyczny, który może wystawić zarówno lekarz prowadzący w oddziale szpitalnym, jak i lekarz rodzinny lub inny specjalista, który miał kontakt z osobą zmarłą. Zawiera informacje dotyczące przyczyny zgonu, daty i miejsca śmierci, a także dane osobowe zmarłego. Karta zgonu jest podstawą do wystawienia aktu zgonu i jest przekazywana do odpowiednich instytucji, takich jak Urząd Stanu Cywilnego. Równolegle z kartą zgonu lekarz wypełnia kartę statystyczną zgonu, która służy do gromadzenia danych o przyczynach zgonów na potrzeby publicznej statystyki. Co więcej, zamiast tradycyjnej, papierowej wersji, może wystawić nowocześniejszą wersję dokumentu, czyli elektroniczną kartę zgonu. Jest ona wypełniana w systemie informatycznym, a następnie przesyłana online do Urzędu Stanu Cywilnego. E-karty zgonu mają na celu usprawnić cały proces rejestracji zgonów.

Akt zgonu to z kolei oficjalny dokument wydawany przez Urząd Stanu Cywilnego, który potwierdza zgon danej osoby. Zawiera on dane osobowe zmarłego (w tym stan cywilny, zawód, miejsce zamieszkania), datę i miejsce zgonu oraz informacje o osobie zgłaszającej zgon, jak również dane rodziców i małżonka zmarłego. Akt zgonu jest dokumentem prawnym, który może być potrzebny w różnych sprawach, takich jak dziedziczenie, wykreślenie z rejestrów czy uzyskanie różnych świadczeń.

Co zrobić w sytuacji, gdy osoba ubezpieczona umiera?

Śmierć bliskiej osoby to zawsze trudny moment, który wiąże się z wieloma emocjami i niestety koniecznymi formalnościami. W przypadku, gdy ubezpieczony umiera, jego bliscy powinni między innymi podjąć działania, aby uzyskać przysługujące im świadczenia z polisy ubezpieczeniowej zmarłego, które mogą np.: pokryć koszty pogrzebu lub zabezpieczyć rodzinę finansowo. Co więc należy zrobić w takiej sytuacji? Pierwszy krok stanowi uzyskanie karty zgonu od lekarza. Następnie należy zgłosić zgon w Urzędzie Stanu Cywilnego, gdzie wydany zostanie akt zgonu, czyli niezbędny dokument, aby ubiegać się o stosowne świadczenia.

Jak uzyskać świadczenia pieniężne z ubezpieczenia na życie Nationale-Nederlanden Towarzystwa Ubezpieczeń na Życie S.A.?

Jeżeli w umowie ubezpieczenia były wskazane osoby uposażone to takie osoby otrzymają świadczenie z tytułu śmierci ubezpieczonego. Jeśli ubezpieczony ich nie wskazał, świadczenie otrzymują osoby, które są wymienione w ogólnych warunkach ubezpieczenia polisy zmarłego.   Najczęściej jako pierwszy prawo do świadczenia ma małżonek ubezpieczonego. Następnie zazwyczaj dzieci, które otrzymują świadczenie w równych częściach. W dalszej kolejności są wnuki, rodzice ubezpieczonego, rodzeństwo i dzieci rodzeństwa. Jeśli nie ma takich osób, to świadczenie zazwyczaj przysługuje spadkobiercom.

Po uzyskaniu aktu zgonu należy zgłosić roszczenie. Roszczenie w Nationale-Nederlanden można zgłosić na kilka sposobów:

  • za pośrednictwem poczty, wypełniając wniosek i odsyłając go na adres: Nationale-Nederlanden Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie S.A., ul. Topiel 12, 00-342 Warszawa.

  • osobiście w placówce obsługi klienta.

Do zgłoszenia należy dołączyć odpowiednie dokumenty, takie jak:

  • kopia dokumentu tożsamości, np. dowodu osobistego lub paszportu osoby uprawnionej do otrzymania świadczenia od ubezpieczyciela;

  • odpis skróconego aktu zgonu;

  • karta zgonu, karta statystyczna zgonu lub inne zaświadczenie zawierające dane dotyczące osoby zmarłej, w tym przyczynę śmierci oraz pieczątkę placówki medycznej i lekarza, który taki dokument wystawił;

  • pełnomocnictwo, jeśli wniosek jest składany przez inną osobę niż uprawniona do otrzymania świadczenia od ubezpieczyciela.

Po złożeniu kompletu dokumentów i po pozytywnym rozpatrzeniu roszczenia Nationale-Nederlanden wpłaca świadczenie, jakie zostało określone w polisie zmarłego.

Zespół Nationale-Nederlanden 07.11.2024