Jak uzyskać akt zgonu i co trzeba o nim wiedzieć?

Sprawdź, jak uzyskać akt zgonu i jakie informacje są istotne w tym procesie. Dowiedz się, gdzie złożyć wniosek i na co zwrócić uwagę przy wypełnianiu go.

Materiał marketingowy

Akt zgonu jest niezbędny do załatwienia wielu formalności, w tym otrzymania świadczenia z ubezpieczenia na życie zmarłego. Dokument może uzyskać nie tylko najbliższa rodzina, lecz również inne osoby, które mają interes prawny. Wiedza na temat tego, w jaki sposób otrzymać akt zgonu oraz jakie są jego funkcje, pozwala na sprawne przeprowadzenie niezbędnych czynności po śmierci osoby bliskiej.

Śmierć bliskiej osoby to niewątpliwie ogromna tragedia dla najbliższych. Niestety w takich chwilach trzeba zmierzyć się nie tylko z emocjonalnym obciążeniem, lecz również z formalnościami, jakich trzeba dopełnić. Jednym z najważniejszych dokumentów w takiej sytuacji jest akt zgonu.

Czym jest akt zgonu?

Akt zgonu to oficjalny dokument urzędowy, który potwierdza śmierć danej osoby. Zawiera informacje, takie jak:

  • nazwisko, nazwisko rodowe, imię (imiona), datę i miejsce urodzenia osoby zmarłej;

  • stan cywilny;

  • nazwisko, nazwisko rodowe, imię (imiona) małżonka osoby zmarłej, jeżeli w chwili śmierci pozostawała ona w związku małżeńskim;

  • datę, godzinę oraz miejsce zgonu albo – jeżeli nie są znane – datę, godzinę oraz miejsce znalezienia zwłok;

  • nazwiska, nazwiska rodowe, imiona rodziców osoby zmarłej;

  • nazwisko i imię lub nazwę zgłaszającego zgon;

  • nazwisko i imię biegłego lub tłumacza, jeżeli brał udział w czynności zgłoszenia śmierci.

Dokument jest istotny w kontekście załatwiania wielu formalności administracyjnych i prawnych, w tym realizacji świadczeń z polis na życie. Jeśli osoba zmarła miała wykupione ubezpieczenie na życie w Nationale-Nederlanden TUnŻ S.A., akt zgonu jest niezbędny, aby osoby uposażone lub uprawnione mogły otrzymać świadczenie z polisy.

W jakich sytuacjach wymagany jest akt zgonu?

Akt zgonu jest wymagany w wielu formalnych sytuacjach, w przypadku których niezbędne będzie potwierdzenie śmierci danej osoby.

Sprawy związane z ubezpieczeniem na życie

Jeśli zmarła osoba miała wykupioną polisę, akt zgonu jest niezbędny do zgłoszenia wniosku o wypłatę pieniędzy z tytułu ubezpieczenia.

Jak zgłosić zdarzenie ubezpieczeniowe w Nationale-Nederlanden TUnŻ S.A.? Aby uzyskać należne świadczenia po śmierci osoby ubezpieczonej, należy wypełnić specjalny wniosek online bądź wysłać formularz pocztą.

Dowiedz się, jakie dokładnie dokumenty są potrzebne, aby otrzymać świadczenie po zgonie bliskiej osoby, przeczytaj: Śmierć Ubezpieczonego.

Sprawy spadkowe

Akt zgonu jest niezbędny do przeprowadzenia postępowania spadkowego, ustalenia dziedziczenia, odczytania testamentu lub wykonania innych czynności związanych z majątkiem zmarłego.

Sprawy związane z bankiem i innymi instytucjami finansowymi

Banki wymagają aktu zgonu w celu zamknięcia konta bankowego bądź przekazania środków na konto spadkobiercy. Dokument potrzebny jest również do zaktualizowania danych w takich instytucjach jak ZUS czy dostawcy różnych usług (np. medycznych, telekomunikacyjnych).

Otrzymanie zasiłku pogrzebowego

Akt zgonu to jeden z dokumentów wymaganych do ubiegania się o zasiłek pogrzebowy z ZUS.

Jak uzyskać akt zgonu?

Akt zgonu wydaje urząd stanu cywilnego właściwy dla miejsca zgonu. Jeśli zgon miał miejsce za granicą, można uzyskać akt w polskim konsulacie. Dokumenty, jakie należy przygotować, to przede wszystkim dowód tożsamości (ewentualnie inne dokumenty, które potwierdzają relacje ze zmarłym). Kolejny krok stanowi złożenie wniosku/formularza o wydanie odpisu aktu zgonu. Po przetworzeniu wniosku urząd wyda dokument. Czas oczekiwania na akt zgonu może różnić się w poszczególnych placówkach, w zależności od lokalnych procedur.

Kto może ubiegać się o wydanie odpisu aktu zgonu?

O wydanie odpisu skróconego aktu zgonu może ubiegać się każda osoba, której akt dotyczy:

  • małżonek lub małżonka osoby zmarłej,

  • zstępni, wstępni, rodzeństwo,

  • przedstawiciel ustawowy (na przykład rodzic) lub opiekun,

  • osoba, która wykaże interes prawny w uzyskaniu odpisu (czyli uzasadni interes, który wynika z przepisów prawa, i przedstawi odpowiednie dokumenty – na przykład zobowiązanie sądu),

  • sąd,

  • prokurator,

  • organizacja społeczna, jeśli uzasadni to swoimi celami statutowymi i przemawia za tym interes społeczny,

  • instytucja administracji publicznej (na przykład urząd gminy), jeżeli jest to konieczne do realizacji jej ustawowych zadań.

Akt zgonu a karta zgonu

Akt zgonu i karta zgonu to dokumenty, które są ze sobą powiązane. Pełnią jednak nieco inną funkcję w formalnym procesie związanym z potwierdzaniem śmierci osoby.

Karta zgonu to dokument medyczny, który wystawia lekarz lub kierownik zespołu ratownictwa medycznego. Jest podstawą do wystawienia aktu zgonu w urzędzie stanu cywilnego. Jest podzielona na trzy części – przeznaczonej do rejestracji zgonu, dla administracji cmentarza oraz przeznaczonej dla potrzeb statystyki publicznej.

Znajdują się w niej takie informacje, jak: imię i nazwisko osoby zmarłej, nazwisko rodowe, numer PESEL, data, godzina i miejsce zgonu lub znalezienia zwłok, data i miejsce urodzenia zmarłego oraz płeć – do zarejestrowania zgonu. W części przeznaczonej dla administracji cmentarza powtarzają się informacje z części pierwszej (z wyłączeniem numeru PESEL oraz płci), a oprócz tego podawane są: imiona i nazwiska rodziców osoby zmarłej, jej stan cywilny, informacja, czy zgon nastąpił w wyniku choroby zakaźnej, a także adnotacja o zarejestrowaniu zgonu lub zgłoszeniu zgonu. W trzeciej części, przeznaczonej dla potrzeb statystyki publicznej, znajdują się m.in. informacje dotyczące wykształcenia zmarłego, jego miejsca zamieszkania czy przyczynie zgonu.

Akt zgonu to dokument urzędowy, który formalnie potwierdza śmierć osoby i zawiera wszelkie szczegółowe informacje potrzebne do załatwienia różnych formalności. Jak już wyjaśniliśmy, jest niezbędny m.in. do organizacji pochówku, uzyskania pieniędzy z ubezpieczenia na życie, zgłoszenia faktu śmierci w ZUS czy przeprowadzenia postępowania spadkowego.

Artykuł zawiera treści promujące Nationale-Nederlanden Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie S.A.

Bibliografia:

Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (tekst jednolity — Dz.U. z 2018 r. poz. 2224 z późn. zm.)

Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 7 grudnia 2023 r. w sprawie wzoru karty zgonu ( (Dz. U. poz. 2734).

Zespół Nationale-Nederlanden 15.04.2025