Pracownicze Plany Kapitałowe to nowy obowiązek dla Pracodawców – do II połowy 2021 r. program będą musiały wdrożyć wszystkie firmy w Polsce. Drugim kluczowym filarem PPK są instytucje finansowe – one obok Pracodawców zajmują się obsługą PPK (więcej tutaj) i przekazywaniem informacji uczestnikom.
Przystąpienie Pracowników do PPK – list powitalny
Pracownicy są zapisywani do PPK przez Pracodawców – w ich imieniu przedsiębiorstwo zawiera z instytucją finansową umowę o prowadzenie PPK (więcej: „Umowa o prowadzenie: więcej informacji”). Pracownicy, którzy od tego momentu stają się uczestnikami PPK, otrzymują od Nationale-Nederlanden PTE tzw. list powitalny. W zależności od tego, czy Pracodawca przekazał instytucji finansowej adres e-mail Pracownika czy też nie, list jest przesyłany w formie elektronicznej lub drogą pocztową.
List powitalny zawiera:
-
Numer rachunku PPK
-
Nazwę funduszu, w którym domyślnie są gromadzone wpłaty do PPK
-
Dane osobowe przekazane instytucji finansowej przez Pracodawcę
-
Instrukcję aktywacji i obsługi Moje NN
-
Kontakt do Centrum Obsługi Telefonicznej
-
Informację o przetwarzaniu danych osobowych PPK
Rachunek PPK jest otwierany dla każdego uczestnika PPK u każdego Pracodawcy. Oznacza to, że jeśli Pracownik jest zatrudniony u jednego Pracodawcy na kilka umów uprawniających do gromadzenia środków w ramach PPK, to otwieranych jest kilka rachunków PPK. Dodatkowo, przy zmianie Pracodawcy, otwierany jest nowy rachunek dla uczestnika PPK (jeśli zdecydował się oszczędzać w ramach programu u nowego Pracodawcy). Uczestnicy mogą łączyć rachunki PPK w ramach dyspozycji transferu (więcej: „Dyspozycja transfer – jakie obowiązki ciążą na pracodawcy?”).
Bieżąca obsługa PPK – Moje NN
Pracodawcy są odpowiedzialni za bieżącą obsługę uczestnictwa zatrudnionych w PPK. Rolą instytucji finansowej jest natomiast obsługa dyspozycji uczestników w zakresie dysponowania środkami zgromadzonymi na rachunku PPK. Zlecenia są składane za pośrednictwem aplikacji Moje NN PPK, która umożliwia:
-
Bieżący podgląd stanu rachunku w PPK oraz historię wpłat do PPK
-
Aktualizację danych osobowych
-
Wskazanie osób uposażonych
-
Przeniesienie środków do innego funduszu
-
Wypłatę środków zgromadzonych na PPK
W Moje NN znajduje się również potwierdzenie zawarcia umowy o prowadzenie PPK, kwartalny komentarz inwestycyjny do wyników funduszy Nationale-Nederlanden DFE Nasze Jutro oraz informacja roczna o stanie rachunku PPK.
W przypadku pytań o PPK lub problemów technicznych, uczestnicy PPK mogą skontaktować się Centrum Obsługi Telefonicznej, które jest dostępne pod numerem 801 20 30 40.
Podsumowanie roczne PPK
Zgodnie z ustawą o PPK, instytucja finansowa przekazuje uczestnikom PPK tzw. informację roczną. Jest ona przesyłana w formie elektronicznej (za pośrednictwem Moje NN) do ostatniego dnia lutego każdego roku.
Informacja roczna zawiera następujące informacje:
-
wysokość środków zgromadzonych na rachunku PPK
-
wysokość wpłat dokonanych na rachunek w poprzednim roku kalendarzowym
-
informacja o innych transakcjach zrealizowanych na rachunku PPK uczestnika PPK w poprzednim roku kalendarzowym