W Nationale-Nederlanden wartość swoich oszczędności możesz na bieżąco sprawdzać w Moje NN. Możesz tam również podejmować decyzje dotyczące Twoich oszczędności – takie jak np. zwrot, wcześniejsza wypłata.
Indywidualny rachunek PPK
Gdy przystąpisz do PPK, Twój pracodawca otworzy Ci indywidualny rachunek PPK w wybranej przez siebie instytucji finansowej. Tam trafią Twoje wpłaty, wpłaty finansowane przez Twojego pracodawcę oraz dopłaty Państwa. Numer indywidualnego rachunku PPK dostaniesz w dokumentach potwierdzających zawarcie umowy o prowadzenie Twojego PPK. Wyśle go do Ciebie instytucja finansowa, w której masz PPK. W liście od Nationale-Nederlanden dodatkowo przekazujemy informacje o tym, jak możesz aktywować konto w Moje NN.
Pamiętaj, Twój indywidualny numer rachunku PPK jest związany z pracodawcą. Oznacza to, że jeśli zmienisz miejsce pracy i u nowego pracodawcy przystąpisz do PPK, to nowy pracodawca otworzy Ci kolejny rachunek. W trakcie kariery zawodowej możesz być uczestnikiem kilku PPK i mieć kilka indywidualnych rachunków. Rachunki możesz też łączyć w ramach tzw. transferu w PPK.
Informacja o stanie środków na rachunku PPK
Na Twój indywidualny rachunek, pracodawca przekaże wpłaty odprowadzane zarówno z Twojego wynagrodzenia (wpłata pracownika) jak i odprowadzane z budżetu pracodawcy (wpłata pracodawcy). Po spełnieniu wymogów ustawowych* na Twój rachunek wpłyną również dopłaty przekazywane przez państwo (dopłaty z Funduszu Pracy).
Jeśli masz u nas kilka rachunków PPK, które utworzyli różni pracodawcy, po zalogowaniu się do Moje NN zobaczysz stan środków na każdym z nich. Możesz „przełączać” się pomiędzy tymi rachunkami, nie musisz logować się do każdego z nich osobno.
Historia transakcji na rachunku PPK
Poza bieżącą wartością środków, w Moje NN możesz sprawdzić historię transakcji finansowych oraz niefinansowych na swoich rachunkach PPK.
Transakcje finansowe:
• Historia wpłat pracownika, pracodawcy (w podziale na podstawowe oraz dodatkowe) oraz dopłat z Funduszu Pracy
• Zwroty (wycofanie środków przed 60. rokiem życia)
• Wypłaty (na wkład własny, z tytułu poważnego zachorowania)
• Wypłaty transferowe
• Konwersja (przeniesienie bieżących środków na inny fundusz PPK)
• Zmiana alokacji wpłat (zmiana funduszu, w ramach którego mamy inwestować kolejne wpłaty do PPK)
Transakcje niefinansowe:
• Zmiana danych uczestnika PPK
• Wskazanie/zmiana uposażonych
Najważniejsze decyzje dotyczące oszczędności w PPK
W Moje NN, możesz podjąć decyzje, które dotyczą Twojego rachunku PPK. W serwisie możesz:
- zmienić swoje dane,
- wypłacić swoje pieniądze,
- wskazać osoby, do których trafią środki w przypadku Twojej śmierci (to tzw. uposażeni),
- zmienić fundusz, w którym gromadzone są Twoje oszczędności.
Informacja roczna PPK
Zgodnie z ustawą o PPK, instytucja finansowa, w której masz rachunek PPK, raz w roku prześle Ci informację roczną o tym rachunku.
Jeśli masz kilka rachunków PPK, otrzymasz kilka informacji rocznych. Informacja jest przekazywana do końca lutego każdego roku i ma formę elektroniczną. W Nationale-Nederlanden przekażemy Ci ją poprzez serwis Moje NN.
W informacji rocznej, poinformujemy Cię o:
• wysokości środków zgromadzonych na Twoim rachunku,
• wysokości wpłat na Twój rachunek w poprzednim roku kalendarzowym,
• innych transakcjach zrealizowanych na Twoim rachunku PPK w poprzednim roku kalendarzowym.
Na Twój wniosek informacja roczna może być przekazywana w postaci papierowej.
* Wpłatę powitalną otrzymasz, jeśli jesteś członkiem PPK przez co najmniej trzy miesiące oraz na Twój rachunek wpłynęły co najmniej trzy wpłaty podstawowe finansowane z Twojej pensji.
Dopłatę roczną otrzymasz, jeśli na wszystkich swoich rachunkach PPK w danym roku kalendarzowym zgromadziłeś łącznie kwotę, która jest równa wpłatom podstawowym naliczonym od 6-krotności pensji minimalnej obowiązującej w tym roku. Dopłatę roczną otrzymasz za poprzedni rok kalendarzowy.