Zasady wdrażania w firmie Pracowniczych Planów Kapitałowych

PPK to program długoterminowego oszczędzania. Przy wsparciu pracodawcy i państwa pracownik gromadzi dodatkowe środki. Podpowiadamy jak poradzisz sobie z formalnościami w swojej firmie.

Materiał marketingowy

Etapy wdrożenia PPK

Wdrożenie PPK wiąże się z pewnymi formalnościami.

Pierwszy etap to wybór instytucji finansowej wspólnie z reprezentacją pracowników. Jeśli nie uda Ci się osiągnąć porozumienia z pracownikami, możesz samodzielnie wybrać instytucję finansową do zarządzania PPK.

Drugim etapem jest zawarcie umowy o zarządzanie PPK z wybraną przez Ciebie instytucją finansową. Umowę zawierasz w postaci elektronicznej.

Trzeci etap to zawarcie umowy o prowadzenie PPK, którą zawierasz na rzecz pracowników. Umowę możesz zawrzeć minimum po 10 dniach roboczych od zawarcia umowy o zarządzanie PPK. Umowę zawierasz w postaci elektronicznej poprzez zgłoszenie pracownika do PPK przez portal pracodawcy.

Ostatni etap to naliczenie i odprowadzenie wpłat na PPK. Wpłaty naliczasz od pierwszego wynagrodzenia, które wypłacasz pracownikowi po tym, gdy zawrzesz w jego imieniu umowę o prowadzenie PPK. Nie ma znaczenia, za jaki okres przysługuje mu to wynagrodzenie. Przekaż wpłaty najpóźniej do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zostały one obliczone i pobrane. Np. jeśli pobierasz wpłatę na PPK w marcu, przekaż ją do instytucji finansowej najpóźniej do 15 kwietnia. Wpłaty te możesz przekazać także w dniu, w którym je pobierasz. Dzięki temu unikniesz korekt związanych z deklaracjami pracowników.

Minimum formalności w Nationale-Nederlanden PTE

W Nationale-Nederlanden PTE umowę o zarządzanie i prowadzenie PPK zawrzesz w prosty sposób. Wszystko odbywa się elektronicznie w ciągu kilku minut. Wystarczy zarejestrować swoją firmę na Portalu PPK. 
Więcej informacji znajdziesz tutaj

Pracodawcy zwolnieni z PPK

Nie musisz wprowadzać PPK, jeśli:

•    Jesteś samozatrudniony, czyli prowadzisz jednoosobową działalność gospodarczą, o ile nie zatrudniasz osób będących osobami zatrudnionymi w rozumieniu ustawy o PPK.

•    Jesteś osobą fizyczną, która zatrudnia inną osobę fizyczną, w zakresie niezwiązanym z twoją działalnością gospodarczą (np. zatrudniasz opiekunkę do dzieci lub dorywczą pomoc domową).

•    Jesteś mikroprzedsiębiorcą, któremu wszystkie osoby zatrudnione złożyły deklarację rezygnacji z PPK

•    Jesteś pracodawcą, który prowadzi Pracowniczy Program Emerytalny (PPE) oraz nalicza i odprowadza składki podstawowe do PPE w wysokości co najmniej 3,5% wynagrodzenia, jeżeli do PPE przystąpiło co najmniej 25% osób zatrudnionych.

Materiał opracowany przez Nationale Nederlanden Powszechne Towarzystwo Emerytalne S.A. jest informacyjny i nie stanowi porady prawnej.

Zespół Nationale-Nederlanden 13.11.2024