Materiał marketingowy
Rower to dla wielu środek transportu czy rekreacji, ale także cenna inwestycja. Tylko odpowiednie dbanie o jednoślad sprawi, że będzie zapewniał bezpieczną i przyjemną jazdę na długie lata. Dowiedz się, jakie czynności wykonywać, aby utrzymać sprzęt w doskonałym stanie. Rozważ dodatkowe zabezpieczenie, które chroni przed nieprzewidzianymi zdarzeniami, jak kradzież roweru czy jego uszkodzenie. Zapewnij sobie odpowiednie wsparcie finansowe i serwisowe z ubezpieczeniem roweru i rowerzysty w Nationale-Nederlanden Towarzystwie Ubezpieczeń S.A.
Rower to często pojazd na tyle nieskomplikowany, że większość podstawowych czynności można wykonać przy nim samodzielnie. Warto je przeprowadzać regularnie, aby zapewnić sobie bezpieczną i wygodną jazdę, minimalizując przy tym koszty ewentualnych napraw czy wymiany niektórych elementów.
Jak dbać o rower – mycie
Regularne mycie roweru pomoże utrzymać go w doskonałym stanie technicznym i estetycznym, zapewniając jednocześnie bezpieczną i przyjemną jazdę. Istotne jest jednak, aby wykonywać tę czynność delikatnie i unikać mycia roweru pod ciśnieniem! Silny strumień wody może wbić kurz i błoto głębiej w delikatne części, wypłukując jednocześnie smar z łożysk i innych ruchomych elementów. Może to prowadzić do uszkodzeń i skrócenia żywotności komponentów. Wysokiego ciśnienia należy unikać w szczególności w takich miejscach jak: suport, piast, przerzutki, zawieszenie.
Rower najłatwiej wyczyścić na dworze lub w garażu, wykorzystując do tego miękkie gąbki, szczotki, ściereczki, łagodny detergent i wiadro z ciepłą wodą. Mycie najlepiej rozpocząć od części bez łańcucha i zębatek. Po oczyszczeniu całego jednośladu, włącznie z jego newralgicznymi miejscami, należy opłukać go swobodnym strumieniem czystej wody, np. z węża ogrodowego czy bezpośrednio z wiadra.
Po dokładnym oczyszczeniu roweru warto go obejrzeć, zwłaszcza w miejscach łączeń i spawów, by upewnić się, że nie doszło do żadnego pęknięcia. Należy również sprawdzić stan linek, pancerzy czy naciągu szprych. Jeśli posiadasz rower amortyzowany, zwróć uwagę, czy uszczelki są w dobry stanie i czy nie doszło do wycieków.
Środki do pielęgnacji roweru
Podczas czyszczenia i pielęgnacji warto sięgać po środki i kosmetyki dedykowane stricte rowerom – przywrócą pojazdowi doskonały wygląd oraz zabezpieczą powierzchnię jednośladu przed nadmiernym zużyciem. To niezbędne akcesoria dla każdego cyklisty, który chce kompleksowo zadbać o stan swojego jednośladu. Są to np.: szczotki, gąbki, płyny do mycia ramy, smary do łańcuchów i innych elementów – jak przerzutki, amortyzatory – impregnaty (np. czernidło do opon), środki do ochrony lakieru, woski i pasty polerskie (świetne do usuwania małych zarysowań czy przywracania blasku ramie).
Należy jednak uważać, aby przy nanoszeniu preparatów (zwłaszcza smaru) nie pochlapać nimi tarczy hamulcowych! Mogłoby to bowiem doprowadzić do niszczenia klocków hamulcowych, co z kolei powoduje problemy z hamowaniem.
Opony, hamulce, przerzutki
Nie trzeba chyba nikogo przekonywać, jak istotny dla bezpieczeństwa jest stan opon oraz układu hamowania. Uszkodzona opona może doprowadzić nawet do upadku, dlatego istotne, aby odpowiednio dbać o ogumienie jednośladu.
Jak dbać o opony w rowerze?
- Regularnie sprawdzaj ciśnienie w oponach. Odpowiednie parametry znajdziesz na boku opony. Zbyt niskie ciśnienie zwiększa opór toczenia i zużycie opon.
- Regularnie kontroluj opony pod kątem uszkodzeń, pęknięć, przetarć oraz obcego ciała (np. kamienie, szkło) w bieżniku. W razie potrzeby wymień oponę.
- Zwracaj uwagę na zużycie bieżnika. Jeśli jest zbyt zniszczony, opona może stracić przyczepność.
- W przypadku rowerów z oponami o różnych grubościach lub typach, rotuj je co jakiś czas, aby zapewnić równomierne zużycie.
Jak dbać o układ hamulcowy w rowerze?
- Regularnie sprawdzaj, czy hamulce są dobrze wyregulowane i odpowiednio działają. Upewnij się, że zaciski hamulcowe nie są zardzewiałe i łatwo się poruszają.
- W przypadku hamulców obręczowych sprawdzaj nie tylko stan klocków, ale również poziom zużycia powierzchni hamującej obręczy.
- W przypadku hamulców hydraulicznych regularnie wymieniaj płyn hamulcowy (najczęściej olej mineralny lub płyn DOT).
- W hamulcach tarczowych niezbędne będzie kontrolowanie poziomu zużycia klocków oraz samych tarcz.
- Staraj się korzystać z obu hamulców jednocześnie, aby równomiernie zużywać klocki hamulcowe.
- Sprawdzaj kable hamulcowe i linki pod kątem przetarć lub rdzy. W razie potrzeby smaruj je lub wymień.
- Jeśli klocki hamulcowe są zbyt cienkie – wymień je.
Jak dbać o przerzutki w rowerze?
- Regularnie sprawdzaj i reguluj przerzutki, aby zapewnić płynne zmiany przełożeń. Możesz skorzystać z instrukcji obsługi.
- Systematycznie sprawdzaj długość łańcucha. Przeciąganie lub zbytnie zużycie łańcucha może prowadzić do problemów z przerzutkami.
- Utrzymuj łańcuch i mechanizm przerzutek w czystości, smarując je odpowiednimi preparatami.
Napęd
Regularne serwisowanie napędu zapewnia dobry stan łańcucha i zębatek. Łańcuch jest poddawany ogromnym obciążeniom, przez co ulega wyciągnięciu – wymiana bywa więc czasem nieunikniona. Można jednak przedłużyć jego żywotność poprzez systematyczne smarowanie specjalną oliwką lub smarem w sprayu. W pierwszej kolejności, za pomocą profesjonalnego odtłuszczacza, należy dokładnie oczyścić i wypłukać łańcuch, przerzutki i zębatki.
Wielu rowerzystów popełnia błąd podczas smarowania łańcucha. Należy pamiętać, że dobrze nasmarowany łańcuch powinien wyglądać na suchy. Celem smarowania jest bowiem naoliwienie miejsca, w którym rolka łączy się z płytką, a nie smarowanie powierzchni łańcucha. Oliwkę nakładamy na każdą rolkę, a następnie wykonujemy kilka pełnych obrotów, aby równomiernie rozprowadzić smar. Na koniec warto wytrzeć łańcuch oraz zębatki.
Jak często powinno się smarować łańcuch? Jeśli jest sucho, gdy napęd nie został zabrudzony, można smarować łańcuch wtedy, gdy zaczyna on głośniej pracować. Jeżeli roweru używasz do jazdy w trudniejszych warunkach, takich jak błoto czy wilgoć, zaleca się czyszczenie, smarowanie i osuszanie napędu po każdej wycieczce.
Dokręcamy śrubę
Od czasu do czasu warto skontrolować luzy i dokręcić śruby. Do tej czynności najlepiej używać klucza dynamometrycznego, który umożliwia precyzyjne dokręcanie z określoną siłą. Informacje o momentach dokręcania poszczególnych śrub można znaleźć w instrukcji obsługi roweru lub na stronie internetowej producenta. Warto również zaopatrzyć się w klucz ze wskaźnikiem, który pomoże uniknąć przeciążania śrub, co jest równie niebezpieczne jak ich poluzowanie. Regularnie kontroluj luzy na mostku i kierownicy, a także dokręcenie pedałów, stan zawieszenia, kół oraz elementów przerzutek.
Łańcuch i zębatki w rowerze
Stan łańcucha wpływa na kondycję kasety i zębatek. Wyciągnięty łańcuch nie tylko obniża sprawność i komfort pracy napędu, lecz również znacząco przyspiesza zużycie zębatek. W skrajnych sytuacjach, w przypadku przeskoczenia łańcucha pod dużym obciążeniem, potrafi spowodować realne zagrożenie bezpieczeństwa użytkownika.
Jak zatem ocenić stan wyciągnięcia łańcucha? Służy do tego specjalny miernik zakładany na łańcuch. Wymiana jest konieczna, jeśli urządzenie wskazuje wartość pomiędzy 0,5 a 0,7% wyciągnięcia. Jeśli zaś chodzi o zębatki, konieczność zmiany widać gołym okiem – zużyte mają ostre krawędzie, a ogniwa łańcucha nie układają się na nich poprawnie.
Serwis zawieszenia
Rower z zawieszeniem wymaga konserwacji goleni oraz uszczelek. Każdy producent w instrukcji podaje, jak często należy sprawdzać ich stan. Zawieszenie powietrzne wymusza na nas regularne wymienianie oleju oraz kontrolowanie stanu uszczelek. Takie czynności najlepiej zlecić specjalistycznym serwisom, a w domowym zaciszu skupić się raczej na czyszczeniu i smarowaniu uszczelek olejowych. Konserwację zawieszenia należy rozpocząć od delikatnego mycia goleni amortyzatora. Aby pozbyć się brudu spod uszczelki, wystarczy w brudne miejsce nałożyć małą ilość specjalnego płynu do amortyzatorów lub oliwki teflonowej i nacisnąć tłok. Nie martw się, jeśli po odbiciu zawieszania na tłoku zostanie Ci obrączka z kurzu spod uszczelki – możesz ją spokojnie wytrzeć.
Ubezpieczenie roweru i rowerzysty „Na dwa koła”
Podsumowując: gruntowne przeglądy serwisowe należy wykonywać regularnie, aby dłużej cieszyć się dobrą kondycją jednośladu. Warto także rozważyć dodatkowe zabezpieczenie w postaci ubezpieczenia „Na dwa koła”. Ubezpieczenie roweru i rowerzysty oferowane przez Nationale-Nederlanden TU S.A. to szereg korzyści dla miłośników jednośladów. Wykupienie takiej ochrony daje rowerzystom poczucie komfortu i bezpieczeństwa podczas jazdy, jednocześnie chroniąc ich przed nieprzewidzianymi zdarzeniami czy potencjalnymi stratami finansowymi. To szczególnie istotne dla osób, które regularnie korzystają z roweru w celach rekreacyjnych oraz gdy jest to środek transportu do pracy.
Ubezpieczenie obejmuje zarówno ochronę roweru, jak i rowerzysty. Jest możliwość wyboru zakresu ochrony i sumy ubezpieczenia, dzięki czemu można dostosować polisę do indywidualnych potrzeb. Ubezpieczenie chroni rower przed kradzieżą, zniszczeniem lub uszkodzeniem, w domu i poza nim. Ubezpieczenie „Na dwa koła” może oferować usługi assistance, które obejmują m.in. naprawę uszkodzonego roweru (w tym też wymianę przebitej opony) bezpośrednio w miejscu zdarzenia lub w serwisie. Dodatkowo, w sytuacji poważnego upadku podczas jazdy, możliwy jest transport rowerzysty do szpitala lub innej placówki medycznej.
Warto także rozważyć wykupienie ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej (OC), które zapewni ochronę w przypadku szkód wyrządzonych osobom trzecim, na przykład gdy przypadkowo zarysujesz czyjś samochód.. Zaletą ubezpieczenia jest również to, że umowę można zawrzeć online, czyli bez konieczności wychodzenia z domu.
Przed zakupem koniecznie zapoznaj się z Ogólnymi Warunkami Ubezpieczenia, gdzie znajdziesz informacje kiedy i na jakich warunkach wpłacimy pieniądze lub zrealizujemy usługę w ramach polisy.
Zabezpiecz siebie i swój rower oraz ciesz się przyjemnością jazdy na jednośladzie w sposób bezpieczny i komfortowy!