Pracodawca może zrobić transfer w dwóch przypadkach:
- gdy zatrudni nowego pracownika, który miał PPK u poprzedniego pracodawcy;
- gdy zmienia instytucję finansową, która zarządza PPK.
Pracownik może samodzielnie zlecić transfer w dowolnym momencie. Wystarczy, że skontaktuje się on z poprzednią instytucją finansową, która prowadziła jego PPK.
Transfer PPK dla nowego pracownika
Gdy jako pracodawca zgłosisz nowego pracownika do PPK, może on w ciągu 7 dni poinformować Cię o rachunkach PPK, które miał wcześniej. Robi to składając odpowiednie oświadczenie. Wówczas masz obowiązek zlecić transfer środków z poprzedniego PPK pracownika do instytucji, która prowadzi PPK w Twojej firmie. Poinformuj o tym pracownika.
Oświadczenie o wcześniejszych rachunkach PPK pracownika powinno zawierać:
• dane uczestnika PPK,
• nazwę podmiotu zatrudniającego,
• nazwę instytucji, która zarządza dotychczasowymi rachunkami PPK,
• numery dotychczasowych rachunków PPK.
Pracownik może zmienić zdanie i nie zgodzić się na ten transfer. W terminie 7 dni od dnia otrzymania tej informacji, uczestnik PPK może poinformować pracodawcę w formie pisemnej o braku zgody na złożenie wniosku o transfer.. Wówczas powinien złożyć kolejne oświadczenie - o braku zgody na transfer. Jeżeli tego nie zrobi zlecisz wypłatę transferową do instytucji finansowej, w której prowadzisz PPK. W Nationale-Nederlanden możesz to zrobić w N-Portalu PPK. Możesz to zrobić na dwa sposoby:
1. Wybierz „Dyspozycje”, a następnie „Wypłata transferowa do Nationale-Nederlanden”. W formularzu wpisz wszystkie informacje z oświadczenia, które otrzymasz od pracownika.
2. Zleć transfer przez plik xml/csv.
Zmiana instytucji finansowej, która zarządza PPK w Twojej firmie
Jeżeli zmienisz instytucje finansową, która zarządza PPK, masz obowiązek wykonać transfer środków wszystkich zatrudnionych uczestników PPK do nowej instytucji finansowej. W ciągu 7 dni od kiedy zawrzesz nową umowę o zarządzanie PPK, musisz poinformować pracowników, że wykonasz transfer ich środków. Transfer zlecisz w taki sam sposób jak w przypadku nowo zatrudnionego pracownika.
Ulotkę informacyjną dla pracowników o transferze udostępniamy naszym klientom w N-Portalu PPK w zakładce „Dokumenty”.
Pracownik może nie zgodzić się na transfer. W terminie 7 dni od dnia otrzymania tej informacji, uczestnik PPK może poinformować pracodawcę w formie pisemnej o braku zgody na złożenie wniosku o transfer. Jeśli pracownik nie wyrazi zgody na transfer, nie możesz go wykonać.
W tej sytuacji środki, które zgromadził pracownik pozostaną na jego dotychczasowym rachunku PPK. Będą tam do czasu ich wypłaty, wypłaty transferowej lub zwrotu.