Ramy rowerów dla dorosłych produkuje się w kilku rozmiarach. Dopasowany pojazd to podstawa wygodnej i bezpiecznej jazdy. Jak dobrać rower do wzrostu? Podpowiadamy, jak to prawidłowo obliczyć.
Wielu z nas tkwi w przekonaniu, że rower należy dopasować do wzrostu kolarza. Nic bardziej mylnego – nie liczy się Twój wzrost, a długość nóg. Każdy ma inne proporcje ciała, dlatego aby prawidłowo dopasować rower, należy przede wszystkim zmierzyć przekrok.
Jak dopasować ramę roweru do wzrostu?
Rower jest dobrze dopasowany, gdy możesz na nim swobodnie pedałować oraz zatrzymać się i bez problemu postawić stopę na ziemi. Co więcej, jesteś w stanie przyjąć prawidłową pozycję – ciało układa się naturalnie, nie musisz zginać rąk czy garbić się podczas jazdy. Wybierając jednoślad, pamiętaj, że za pomocą regulacji siodełka możesz dokładniej dopasować rozmiar, ale zakres zmiany wysokości to tylko 10%, zatem pozwala wyłącznie na niewielką korektę.
Zanim przejdziemy do techniki pomiarów i wzoru na obliczenie rozmiaru ramy, zatrzymajmy się na chwilę przy rodzaju roweru. Od tego, jaki wybierzesz, zależeć będzie średnica kół i pozycja, w jakiej będziesz jeździł. Dla przykładu MTB ma specyficzną geometrię ramy – na takim rowerze jedziesz w pozycji pochylonej. Z kolei na szosowym niemal leżysz na kierownicy – chodzi o to, aby przyjąć pozycję aerodynamiczną. Natomiast rowery do jazdy rekreacyjnej i turystycznej zapewniają wygodną, wyprostowaną pozycję. Dzieje się tak dlatego, że geometria, czyli kształt ramy roweru, bywa różna. Pojazdy szosowe, miejskie i trekkingowe mają z reguły duże koła, np. 28-calowe. MTB korzysta głównie z 26-calowych. Dlatego dla każdego rodzaju roweru rozmiar ramy musisz dopasować indywidualnie, biorąc pod uwagę wzrost i wybraną średnicę kół.
Nawet najlepiej dobrany jednoślad może ulec awarii, a doświadczony rowerzysta – wypadkowi. Aby zapewnić sobie wsparcie na wypadek, gdyby coś Ci się przytrafiło podczas krótszych i dłuższych wypraw, sięgnij po nasze ubezpieczenie roweru i rowerzysty.
Jak zmierzyć przekrok?
Przekrok to inaczej długość nogi mierzona po wewnętrznej stronie. Aby to zrobić poprawnie, stań w butach sportowych przy ścianie, pomiędzy nogi włóż książkę grzbietem do góry i dosuń ją maksymalnie w górę. Odległość mierzona od grzbietu książki do podłogi to Twój przekrok. Aby otrzymać rozmiar ramy roweru w centymetrach, pomnóż długość przekroku przez współczynnik:
- 0,57 dla roweru MTB,
- 0,63 dla roweru trekkingowego lub miejskiego,
- 0,66 dla roweru szosowego.
Wynik, który otrzymałeś, to rozmiar ramy w centymetrach – to wystarczy, jeśli producent tak określa swoją rozmiarówkę. Jeśli natomiast potrzebujesz przeliczyć wynik na cale, wówczas ten w centymetrach pomnóż przez 2,54. Po zaokrągleniu otrzymasz rozmiar ramy roweru podany w calach. A co w sytuacji, gdy producent podaje symbole: S, M, L, XL? Służymy pomocą – na ogół S to 16/17 cali, M – 18/19 cali, L – 20/21 cali, natomiast XL to 22/23 cale.
Pamiętaj, że rower na dużych kołach będzie odrobinę wyższy, dlatego liczy się też ten wymiar. Przyjęło się, że osoby, które mają mniej niż 170 cm wzrostu, powinny jeździć na kołach 26-calowych. Średnica 27,5 cala przeznaczona jest dla rowerzystów o wzroście do 175 cm, natomiast koła 29-calowe – dla osób, które mierzą więcej niż 180 cm. Dane te są orientacyjne, ponieważ każdy z nas ma inną budowę ciała.
Wynik, który otrzymałeś, mierząc przekrok, w większości przypadków będzie pokrywał się z rzeczywistym dopasowaniem roweru, ale jest to pomiar szacunkowy. Producenci stosują własne rozwiązania konstrukcyjne – ramy różnią się od siebie wielkością i geometrią. Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest wizyta w salonie i przymierzenie się do kilku modeli. Dzięki temu sprawdzisz, czy rower, który wybrałeś, będzie wygodny i bezpieczny. Prawidłowe dopasowanie jego rozmiaru to podstawa – jazda na takim rowerze będzie Ci sprawiać przyjemność. Manewry wykonasz na nim z łatwością, nawet w bardzo wymagającym terenie.