Zgubiony bagaż to prawdziwy koszmar urlopowicza. Sytuacja, w której rzeczy lecą w innym kierunku niż podróżny, nie jest rzadkością. Co robić w takiej sytuacji?
Zagubienie bagażu na lotnisku może całkowicie zepsuć urlop. Brak podstawowych rzeczy osobistych i zamieszanie z tym związane rujnuje cały plan wycieczki. Bagaże lubią latać własnymi drogami, a podróżny, zamiast odpoczywać na plaży, musi zatroszczyć się o ważniejsze sprawy. Jak z takiej sytuacji wybrnąć? Czy ubezpieczenie turystyczne bierze pod uwagę takie problemy?
Co robić, gdy nie możesz znaleźć swojej walizki?
Do zagubienia bagażu najczęściej dochodzi na dłuższych trasach, z przesiadkami. Nie zawsze wina leży po stronie obsługi lotniska. Czasem bagaż jest źle oznaczony i wówczas łatwiej o pomyłkę. Statystyki linii lotniczych są obiecujące – rzeczy wracają do właścicieli, z tym że zwykle już po powrocie z wakacji.
Jeśli Twoja walizka nie pojawiła się na taśmie bagażowej, wówczas musisz udać się do punktu, w którym zgłasza się takie sytuacje. Aby było sprawniej, przygotuj: dowód tożsamości, dokument, który otrzymałeś podczas nadawania bagażu, oraz swoją kartę pokładową. Podczas zgłaszania zguby musisz jak najdokładniej opisać wygląd swojej walizki lub torby oraz podać jej zawartość. Pracownik lotniska spisze stosowny protokół, na podstawie którego linie lotnicze będą poszukiwać Twojego bagażu. Jeśli się znajdzie, zostanie odesłany pod wskazany przez Ciebie adres.
Co dalej począć? Czy linie lotnicze Ci pomogą?
Może się zdarzyć, że Twojego bagażu nie uda się odprawić na czas i zostanie on nadany późniejszym lotem. Wówczas w przeciągu kilku najbliższych godzin masz szansę odzyskać swoje rzeczy. Jeśli jednak bagaż poleci w innym kierunku lub zaginie, pozostaniesz w przysłowiowej jednej koszuli. Linie lotnicze oferują różnego rodzaju wsparcie w takich sytuacjach. Od zapomogi finansowej lub zwrotu kosztów na podstawie okazanych rachunków, po zestaw pierwszej potrzeby, który obejmuje niezbędne przybory toaletowe, kosmetyki i bieliznę. Taki zestaw wystarczy... na jeden dzień. A co w sytuacji, gdy właśnie rozpoczynasz dłuższe wakacje? Solidniejsze zabezpieczenie otrzymasz z naszą polisą turystyczną. Jeśli bagaż nie wróci do Ciebie w przeciągu najbliższych sześciu godzin, otrzymasz od nas do 2000 zł odszkodowania, które pozwoli Ci kupić najpotrzebniejsze ubrania, kosmetyki i przybory toaletowe. Sprawdź, na jakie wsparcie możesz liczyć z naszej strony, będąc w podróży:
https://www.nn.pl/dla-ciebie/hobby-i-turystyka/ubezpieczenie-turystyczne.html
Bagaż przepadł. Jak uzyskać odszkodowanie?
Jeśli od Twojego wyjazdu minął ponad miesiąc, a linie lotnicze nie odesłały Twojej walizki, pora zwrócić się po rekompensatę do przewoźnika. Odszkodowanie należy Ci się na mocy Konwencji Montrealskiej, a jego wysokość jest jasno określona w przepisach. Zgodnie z nimi to pasażer podaje wartość zgubionych rzeczy – górną granicą jest kwota odpowiadająca około 6000 zł. Wynika to z faktu, że w bagażu rejestrowanym nie wolno przewozić przedmiotów wartościowych i rzeczy, których utrata może wiązać się z dużymi stratami finansowymi. Wyegzekwowanie odszkodowania, szczególnie w przypadku tanich linii lotniczych, nie jest łatwe. Na pewno nie warto się poddawać. Istnieją też organizacje konsumenckie, które chętnie służą pomocą w takich sprawach.
Inną, równie irytującą sytuacją jest zniszczenie bagażu w samolocie. Na reklamację w tej sprawie masz siedem dni. Stosowny formularz najlepiej złożyć jeszcze na lotnisku, w biurze zagubionego bagażu. Za uszkodzony również należy się podróżnemu odszkodowanie i nie wolno machnąć na to ręką. Co ważne, nasze ubezpieczenie turystyczne obejmuje również takie sytuacje – z polisy wypłacimy Ci do 5000 zł, gdy Twój sprzęt sportowy bądź bagaż ulegnie zniszczeniu lub zaginie.