W jakich sytuacjach będziemy Cię prosić o zaktualizowanie danych?
Nieaktualne lub niekompletne dane mogą utrudnić obsługę Twojej polisy i realizację Twoich zleceń, np. wypłaty świadczenia.
Jako towarzystwo ubezpieczeń na życie mamy prawny obowiązek zbierać dane klientów i cyklicznie sprawdzać, czy są aktualne.
To jeden z tzw. środków bezpieczeństwa finansowego, które mamy obowiązek stosować. Reguluje to Ustawa z dnia 01.03.2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.
Nieaktualne lub niekompletne dane mogą utrudnić obsługę Twojej polisy i realizację Twoich zleceń, np. wypłaty świadczenia.
Jeśli Twoje dane będą nieaktualne, niepotwierdzone lub niekompletne, nie będziemy mogli w pełni obsługiwać Twojego ubezpieczenia. Może to m.in. wydłużyć czas oczekiwania na wypłatę świadczenia czy realizację innej usługi z Twojego ubezpieczenia.
Dzięki aktualnym danym szybciej rozpatrzymy Twoje zgłoszenia i zrealizujemy usługi lub wypłaty. Będziemy też mogli skontaktować się z Tobą, gdyby była taka potrzeba.
Gdy nie będziemy mieć aktualnych (lub potwierdzonych) danych osobowych, nie będziemy mogli w pełni obsługiwać Twojego ubezpieczenia. W takiej sytuacji nie będziemy mogli np. zrealizować Twoich zleceń i wypłacić środków.
Zgodnie z prawem, jesteśmy instytucją zobowiązaną do stosowania środków bezpieczeństwa finansowego. Dlatego musimy nie tylko zbierać dane osobowe, ale też potwierdzać ich poprawność na podstawie określonych dokumentów. Aby to zrobić możemy Cię poprosić o skan lub zdjęcie Twojego dokumentu tożsamości – dowodu osobistego lub paszportu.
W Nationale-Nederlanden stosujemy wysokie standardy bezpieczeństwa informacji, które obejmują zarówno techniczne, jak i organizacyjne środki ochrony danych. Nasze polityki i procedury są zgodne z najlepszymi standardami i praktykami w zakresie zarządzania bezpieczeństwem informacji. Podlegamy regulacjom i kontroli Komisji Nadzoru Finansowego w zakresie operacyjnej odporności cyfrowej. Regularnie przeprowadzamy audyty i testy bezpieczeństwa, aby zapewnić, że nasze systemy są odporne na zagrożenia i chronią Twoje dane przed nieautoryzowanym dostępem.
Jeśli masz ubezpieczenie zakupione u naszego doradcy, swoją tożsamość możesz potwierdzić bezpośrednio u przedstawiciela Nationale-Nederlanden lub w naszym oddziale.
Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu zobowiązuje nas, abyśmy cyklicznie potwierdzali i aktualizowali dane klientów. Dlatego będziemy się z Tobą regularnie kontaktować w tej sprawie i prosić o potwierdzenie Twoich danych. W tym celu możemy Cię również poprosić o kopię dokumentu tożsamości, żeby uzupełnić dane, których dotychczas nie otrzymaliśmy (np. na etapie zawarcia umowy).
Prosimy o potwierdzenie lub aktualizację danych możliwie jak najszybciej po tym, jak dostaniesz naszą korespondencję. Dzięki temu będziemy mogli zapewnić Ci odpowiednią obsługę umowy, gdybyś kiedyś potrzebował/-ła skorzystać z ochrony ubezpieczeniowej.
Jako, że towarzystwo ubezpieczeń na życie jest instytucją obowiązaną, mamy prawny obowiązek zbierać dane klientów i cyklicznie sprawdzać, czy są aktualne. Reguluje to Ustawa z dnia 01.03.2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, a w szczególności artykuły:
Art. 2 ustęp 1 punkt 8 (wskazuje, że zakłady ubezpieczeń na życie są instytucjami obowiązanymi, które muszą stosować obowiązki podane w ww. ustawie).
Art. 33 ustęp 1 (nakłada na nas obowiązek stosowania środków bezpieczeństwa finansowego).
Art. 34 ustęp 1 punkt 4 c (nakłada na nas obowiązek aktualizacji danych klientów).
Art. 34 ustęp 4 (uprawnia nas do przetwarzania informacji zawartych w dokumentach tożsamości klienta oraz do sporządzania kopii/skanu dokumentu tożsamości).
Art. 37 ustęp 1 (nakłada na nas obowiązek weryfikacji tożsamości klienta poprzez potwierdzenie ustalonych danych klienta na podstawie dowodu tożsamości).
Art. 41 ustęp 1. (określa skutki braku możliwości zastosowania przez nas środków bezpieczeństwa finansowego).
Zgodnie z prawem, jesteśmy instytucją zobowiązaną do stosowania środków bezpieczeństwa finansowego. Dlatego musimy nie tylko zbierać dane osobowe, ale też potwierdzać ich poprawność na podstawie określonych dokumentów. Aby to zrobić możemy poprosić o skan lub zdjęcie Twojego dokumentu tożsamości – dowodu osobistego lub paszportu.
Przetwarzanie danych osobowych, które są zawarte w dokumencie tożsamości (czyli wysłanie jego skanu ubezpieczycielowi) jest zgodne z prawem i nie narusza przepisów RODO. Zakład ubezpieczeń musi stosować przepisy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i weryfikować tożsamość swoich klientów oraz mieć ich aktualne dane. RODO nie zabrania kopiowania dokumentu tożsamości, jeżeli jest to konieczne. Dotyczy to sytuacji, w której ubezpieczyciel nie może zweryfikować tożsamości klienta osobiście (podczas wizyty doradcy lub w oddziale) i przeprowadza ją na odległość.